Dag 3,4 en een beetje 5

6 november 2019 - Mopani Rest Camp, Zuid-Afrika

Het is hier zo ongelooflijk fantastisch, dat ik vrees dat ik het niet goed over kan brengen op " papier". Maar uiteraard ga ik het zéker proberen!

Volgens mij was ik gebleven bij dag 2, het ontbijt voor dag 3. Dat er dus niet kwam, haha! "Broer overleden, lastig lastig"... samengevat: geen ontbijt, maar hij wilde ons wel naar Kentucky Fried Chicken brengen voor ontbijt. Dat aanbod hebben we heel vriendelijk (echt!) afgeslagen en we zijn lekker op tijd in de auto gesprongen met wat crackers en een fles cola zero😌. Zoals ik zei: als er maar eten is, dan komen wij overal.

Na een klein uurtje rijden, arriveerden we tegen half negen bij één van de noordelijkste gates van het Kruger park; Punda Maria. We hadden gerekend op een wachtrij om binnen te kunnen komen, maar we waren de enige! Dus meteen onze vooraf bestelde parkpas laten zien bij de receptie en ook -als grapje- meteen gevraagd waar die olifanten nou eindelijk zijn?! Die mevrouw achter de receptie wijst, heel vriendelijk en nuchter , achter zich: "they were just over there. Take a look!"

We wilden het nog een beetje weglachen, maar toen we bijna struikelend over de everzwijnen naar achteren liepen, zagen we inderdaad een meter of 25 verder 2 olifanten staan. Hahaha! Zo gaaf!

Toen was de toon wel gezet voor onze rit naar het "restcamp", onze overnachtingsplek voor de eerste 3 nachten in het park. Het was toen nog een uurtje of 3 rijden, maar dat is absoluut geen straf als je overal dieren ziet: buffels, zebra's, giraffen, olifanten en heel veel steenbokken, impala's en andere hertsoorten (ik vergeet al die namen, sorry...)

En aangezien wij allebei enorme dierenliefhebbers zijn en bij bijna elk dier stil moesten staan, foto's nemen en het toespreken hoe lief en knap het is en uiuiuitgebreid goeiedag zeggen, duurde ons ritje ietsje langer. Maar nog steeds op tijd kwamen we aan in Mopani Restcamp.

Een mooi kamp met hutjes en een prachtig uitzicht op het water. In het water verblijven krokodillen en nijlpaarden en aan de oever staan groepen olifanten te eten. 😁 Had ik al gezegd dat het hier fantastisch is?

De volgende dag hebben we de auto gepakt en zijn we een stukje gaan rijden, want ons was verteld dat er een mooie nijlpaard lokatie vlakbij was. En ik hou! van hippo's! Die plek hadden we vrij snel gevonden: dat was een brede rivier waar we over heen konden rijden middels een lage brug. Ook was er een uitkijkpost waar we zeker een half uur hebben gezeten: er lagen in totaal zo'n 7 nijlpaarden en een aantal krokodillen waarvan enkele aan land kwamen. Op de achtergrond kwam er zo nu en dan een giraffe of impala voorbij. Geweldig!

We zijn nog eens stukje verder gereden en we werden verrast door overstekende olifanten en zebra's. Maar ons hoogtepunt (en ook wel een "Ik plas bijna in mijn broek van de spanning moment") was het moment dat we een klein heuveltje omhoog reden, en meteen langs de weg rechts een enorme olifant zagen staan. Achter hem stond een groepje. Hij was niet zo blij om ons te zien. De situatie werd een beetje spannender omdat we daar moesten keren, we konden niet verder. We hebben van een afstand geprobeerd zijn gedrag in te schatten, maar dat was heel moeilijk. En we moesten er toch echt langs op enig moment... De weg was breed genoeg voor 1 auto, dus héél veel speelruimte hadden we niet. In eerste instantie hebben we m heel langzaam proberen te passeren, maar toen hij zijn oren opzette en een stap onze kant op kwam, hebben we toch wat meer gas gegeven😁 . Eind goed, al goed. Vol adrenaline hebben we nog een stuk gereden en zijn na een uur of twee en veel dieren en indrukken verder terug gegaan naar het kamp. Daar stond een avond tour op ons te wachten. In het donker in een open truck zouden we onder leiding van een gids op pad gaan om dieren te spotten in het donker. Stiekem viel dit een beetje tegen omdat we hadden gehoopt buiten de gebaande paden te gaan. Leuk was wel dat we onder andere een hyena met 2 baby's van heel dichtbij zagen.

Na een kort nachtje stond de wekker op 3.15 uur omdat we een ochtendwandeling hadden geboekt. In het donker reden we met twee bewapende gidsen naar een open plek waar we mochten uitstappen om de wandeling te starten en ondertussen te genieten van de zonsopkomst. We hebben zo'n 3 uur gewandeld en serieus tussen groepen olifanten gelopen! We hebben een vers leeuwenspoor gevolgd (helaas geen leeuw gezien) en ontbeten met crackers, kaas, een perzik en een pakje sap, midden in de natuur! Ik hou niet van vroeg opstaan, maar hiervoor mag je me wakker maken hoor!

Rond 7.30 uur kwamen we terug op het kamp en zijn we als een blok in slaap gevallen. Maar omdat je niet de hele dag kunt slapen (....🙄🤔🙄...) zijn we er na een uur of 2 toch maar uit gegaan. Gepoogd wat plannen te maken voor onze verdere reis ná Kruger. Daar zijn we nog niet helemaal uit. Maar hier aan het zwembad kan ik dat nog eens rustig overpeinzen😎.

Niet te lang, want om 16u staat onze sunset tour gepland! Hop hop, gas erop!

Tot snel!

1. Tinka:
    6 november 2019
    Zo genieten dit! Ik ben ook weer een beetje op vakantie als ik dit lees en ik heb er een hele verbeelding bij😂😅
  2. Henry:
    6 november 2019
    Zo te lezen al wel heel veel gezien in die korte tijd zeg. En best ook wel een beetje spannend, lees ik tussen de regels door😉 geniet ervan
  3. Ricky Timmermans:
    Ja super hier!
  4. Sylvia:
    6 november 2019
    Ja....het is je nu al gelukt ! Ik ben jaloers ! Whaaaaa wat een gave reis zeg!
  5. Ricky Timmermans:
    9 november 2019
    Ja vet hè? Ook iets voor jullie!
  6. Pap en Mam:
    6 november 2019
    Bah, wat een ellende allemaal!🤥
  7. Ricky Timmermans:
    Dramatisch!
  8. Helen Timmermans:
    6 november 2019
    Wow!!! Wat gaaf!! Bijna geplet door een olifant, wie kan dat nou zeggen ha Ha! Klinkt allemaal geweldig!! 😘
  9. Ricky Timmermans:
    Haha! Nou hè!😘
  10. Fia:
    6 november 2019
    Jouw verhalen lezend, voel ik de warmte en ruik ik de geur van Afrika weer.
    Ik geniet volop mee.
  11. Ricky Timmermans:
    9 november 2019
    Even sparen en dan met de hele familie gaan!😁😎
  12. Yvonne:
    9 november 2019
    Wauw... wat een gave reis.. nu al!
    Vanaf hier genieten wij met je mee!
    Kus
  13. Ricky Timmermans:
    😊😘😘
  14. Jacquelien Tielemans:
    15 november 2019
    Oh...ik reis gewoon mee 😃😃
    Net een boek dat ik iedere x aan het lezen ben ....een waar gebeurd verhaal.
    Heb wel erg met jullue te doen zo zwaar als jullie het hebben 😂🤣.
    Nou geniet nog maar ff saampjes 😘
  15. Ricky Timmermans:
    19 november 2019
    Gezellig dat je mee leest!
    Haha! Helemaal terecht dat je zo met ons te doen hebt. Het is pittig hoor: niet werken, niet koken, en leuke dingen doen...😌😅
    Gedragen de buurmeisjes🐈🐈 zich een beetje?😉