Dag 9, 10 en 11

14 november 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zondag was de dag dat we helaas het Krugerpark moesten verlaten... Na 7 dagen weinig mensen, veel dieren en veel rust om ons heen, reden we weer terug naar de realiteit.

Natuurlijk deden we dat via een laatste route door het park. Op de valreep zagen we nog twee neushoorns van heel dichtbij (de anderen die we eerder zagen, stonden veel verder weg). Ook hebben we nog héél erg ons best gedaan om big five compleet te maken, maar het luipaard werd ons helaas niet gegund. Ook geen jachtluipaard trouwens... Een piepklein beetje teleurgesteld, maar zo dankbaar voor wat we allemaal gezien hadden, reden we het park uit aan de zuidkant. Wat is het daar prachtig! Groen landschap, ruige bergen! Een cadeautje om doorheen te rijden.

De rest van de weg was vooral snelweg en rond 15.30uur arriveerden we bij het vliegveld waar we onze auto konden inleveren. Het rijden ging gelukkig allemaal goed, maar we waren wel een beetje klaar met het in de auto zitten.

Het vliegtuig naar Kaapstad vertrok pas rond 20.00 uur, dus de rest van de tijd hebben we lezend en kletsend doorgebracht op het vliegveld. En natuurlijk de benen uitgebreid gestrekt! Heerlijk!

Na een voorspoedige vlucht landden we om 22.30 uur in Kaapstad waar de chauffeur van het guesthouse waar we gaan verblijven, ons kwam ophalen.

We zijn terecht gekomen bij Captains Quarters. Een heel mooi, centraal gelegen guesthouse beheerd door een heel lief lokaal echtpaar van rond de 65 jaar. Ze zijn Moslim en wonen al heel hun leven hier in de buurt. Hij heeft vroeger in de scheepvaart gezeten en heel de wereld over gereisd, vandaar de naam van het onderkomen.  We werden meer dan welkom ontvangen. Het huis heeft 5 kamers voor gasten en 1 voor henzelf. In de keuken wordt gezamenlijk het ontbijt gebruikt. Dat trouwens heeel uitgebreid is: muesli, cornflakes, yoghurt, melk, ei (op elke gewenste manier), toast, 5 verschillende kazen, zelfgemaakte jam, croissantjes, fruit enz enz. En met een enkel bordje yoghurt kom je hier niet weg.... Als jullie me missen als ik weer in NL ben, dan ben ik aan het hardlopen ter compensatie😁.

De man staat elke dag rond 4.15 uur op om de moskee aan de overkant van de straat te openen.

Op maandag zijn we na het ontbijt de stad te voet gaan verkennen, op zoek naar een duikschool, omdat Signe een opfriscursus nodig had om weer te kunnen duiken. Ik zelf duik overigens niet. Verder was het plan om wat uitstapjes te boeken.

Bij de duikschool bleek dat ze dezelfde middag nog terecht kon voor een hercertificering (heet dat zo?).  Daar hebben we meteen een tripje geboekt waarbij Signe gaat duiken en ik ga snorkelen met zeehonden! Joehoe! Staat op de planning voor zaterdag.

Ondertussen vonden we ook een plek waar we drie andere tripjes hebben kunnen boeken: walvis kijken vanaf een boot, een excursie naar Kaap de Goede Hoop (vrijdag) en... duiken (in een kooi) met witte haaien (maandag).

Voor de rest van de week staat op de planning om de stad te verkennen met de Hop on Hop off bus, de Tafelberg op te gaan en naar Robbeneiland te varen.

Na het middagduikprogramma van Signe zijn we lekker tapas gaan eten, waaronder Kudu. Dat is een antilope uit oa Zuid Afrika. Leuke ervaring! Het personeel in restaurants en eigenlijk alle mensen zijn ontzettend vriendelijk. Heel behulpzaam en ze lachen veel.

En toen was het dinsdag! Walvisdag! Wat eerst nog leek op een exclusief uitje -wij waren de enige twee die door het busje werden opgehaald- bleek na twee uur rijden alsnog massa toerisme te zijn. Hoe naïef van mij😉. Onderweg werd het weer enorm slecht: kou, regen en harde wind. Eenmaal daar bleek dat de boot van 8.30 uur niet zou vertekken door het slechte weer en dat we het om 12.00uur nog een keer moesten proberen. Hmmm....

De chauffeur dropte ons bij het dichtstbijzijnde winkelcentrum waar we op jacht zijn gegaan naar truien, sjaals, lange broek en sokken. Over het algemeen is het hier zo'n 23 graden - in de zon kan dat lekker oplopen- maar het waait hard waardoor het soms echt wel fris aanvoelt, net als de avonden. Daar had ik niet echt op gerekend bij het inpakken thuis😉.

Rond 11.30uur stonden we in de rij om ons in te schrijven voor de boot want het weer was inmiddels prima opgeklaard. Het walvisseizoen loopt zo'n beetje op zijn einde, dus het was de vraag of we überhaupt iets zouden gaan zien. De walvissen komen rond mei vanuit Antartica deze kant op om te paren en hun jongen sterk genoeg te maken om rond november weer terug te keren naar Antarctica. Dat doen ze omdat daar het water te koud is om te paren (niet waar, mannen?😌) en voor de baby's.

Na een half uurtje varen was daar ineens die hele grote mama walvis met kalfje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin nog niet heel erg onder de indruk was. Ik zag enkel een rug op een grote afstand. Maar toen we dichterbij kwamen, werd ik toch ook even stil. Helaas hebben we geen grootse sprongen uit het water gezien, maar dit was al mooi meegenomen (zie foto).

Toen we terug kwamen in onze accommodatie werden we door onze gastheer en gastvrouw uitgenodigd om s avonds met hen en de andere gasten te eten. Dat werd een heerlijke maaltijd met roti, kip curry, bonen, rijst etc. Geen half werk. Ook leuk om met een groot gezelschap (gastechtpaar, een Duitser en twee zuid Afrikanen) aan tafel te zitten. Reizen is zo leuk!!

De volgende dag hebben we EINDELIJK schandalig lang uitgeslapen. Dat was zó lekker en zó nodig! Iets voor half 12 kwamen het ons bed uitgerold en zijn we naar Waterfront gelopen, een bekend gebied in Kaapstad aan het water. Heel toeristisch, dat wel. Veel winkeltjes, eetgelegenheden etc. Maar tegen 15.00 uur vonden we dat het wel tijd was voor een ontbijt😉 en wij vonden dat een pizza en een pasta die we samen deelden niet misstond als ontbijt. Haha! Dat werd overigens ook de enige echte maaltijd die we namen die dag.

We hebben deze dag vooral veel gelopen en af en toe een drankje gedaan (iemand moet die mojito's toch testen...).

S avonds zijn we nog snel een lokaal restaurant ingedoken waar ze live muziek speelden en waar we een voorgerechtje hebben gegeten (carpacciosalade met struisvogel, krokodil en ik geloof springbok).

Midden in de nacht, ergens tussen 3 en 4u, werden we wakker van geschreeuw. We hoorden eerst een man en toen een vrouw hard schreeuwen. Het schreeuwen kwam op een gegeven moment vanuit het huis hier en we hoorden onze gastheer de trap op rennen en tegen iemand zeggen: " weg hier, ga mijn huis uit!". Ook gilde er een vrouw, waarvan wij in eerste instantie dachten dat het onze gastvrouw was en we het idee kregen dat ze overvallen werden. Dat was een heel akelig idee. Alles in mij wil dan meteen opspringen om te gaan helpen, maar da's natuurlijk niet heel handig in zo'n land. Pas toen we de buitendeur hoorden dichtvallen, hebben we de kamer verlaten en zijn we naar beneden gegaan. Nog steeds was er vrouwen gegil te horen, nu vanaf buiten.

Het verhaal bleek heel anders in elkaar te steken: één van de gasten - een Frans/Libanese investeerder- was na zijn werkdag op stap gegaan. Nog steeds in pak, rugzak met laptop erin. Heel snugger. En heeft daar waarschijnlijk contact gekregen met een vrouw die gewenst of ongewenst (dat is niet helemaal duidelijk geworden) met hem in de taxi gestapt. Zij hoorde bij een bende, die ze ondertussen op de hoogte heeft gebracht van de lokatie van de taxi. De taxi is door de andere bendeleden achtervolgd. In plaats van de taxi voor de deur van het guesthouse te laten stoppen, heeft zij 'm eerder gestopt waardoor de zakenman nog een stukje moest lopen. Toen is hij belaagd door meerdere personen en hebben ze hem waarschijnlijk proberen te bestelen. Ze hebben wonderbaarlijk niks buit gemaakt. Hij is, samen met zijn "date", het guesthouse ingevlucht. Eén van de vrouwen van de bende bleef buiten staan schreeuwen dat ze geld wilde zien omdat ze hem had gered van de overvallers. Natuurlijk allemaal vieze trucjes. En zo werd de zakenman dus door ons allemaal aangetroffen, met gescheurde broek en alles. Omdat onze gastheer wel wist hoe laat het was -mevrouw de date probeerde de slaapkamer in te sneaken- heeft hij haar naar buiten gezet. Meneer de zakenman had iets heel veel te diep in het glaasje gekeken en kon niet meer helemaal uitleggen wat er nou was gebeurd. Onze gastheer was heel boos op hem, omdat hij door zijn dommigheid nu iedereen in het huis in gevaar  had gebracht. De bende zou nu voor het huis blijven posten, net zo lang tot ze geld zagen. De zakenman werd hierop dringend verzocht een andere overnachtingsplek te zoeken en werd zonder pardon het huis uitgezet (wat ik nogal heftig vond, maar alcohol en vrouwen meenemen wordt hier niet op prijs gesteld). De politie is ook nog gekomen en heeft de mensen buiten weg gejaagd.

Je kunt je voorstellen dat het slapen hierna niet heel snel meer lukte. Haha! Zo maak je nog eens wat mee...

Dit was natuurlijk hét gesprek aan de ontbijttafel deze ochtend.

Met een beetje minder slaap dan gepland zijn we de stad gaan verkennen in de door ons liefkozend genoemde HoHo bus (hop on hop off). Deze reed ook langs prachtige stranden, waarvan ik hoop dat we daar in elk geval één keertje mag liggen!! Dat zal alleen lukken als het weer een beetje meer mee gaat zitten. Helpen jullie duimen??

1. Sylvia:
    14 november 2019
    Echt super gaaf allemaal! En wat een nachtelijk avontuur zeg! Wel moeilijk hoor typen en duimen tegelijk whaaa
  2. Ricky Timmermans:
    19 november 2019
    Haha! Toch bedankt voor het proberen!👍
  3. Gert Jan:
    14 november 2019
    Als je nog lekker wilt lunchen... The Pot Luck Club in de Old Biscuit Mill super leuke stek...in Cape town
  4. Ricky Timmermans:
    19 november 2019
    Dank voor de tip! Aan lekker eten en drinken geen gebrek hier!
  5. Tinka:
    15 november 2019
    Jeetje zeg! Jij maakt ook wat mee op vakantie! Leuk verhaal weer.
    Wij duimen voor goed weer!
    😘😘
  6. Ricky Timmermans:
    😁😀😘😘
  7. Yvonne:
    Ieks, wat een verhaal!!!
    Maar wel weer ontzettend leuk om te lezen! Wij duimen hier ook mee!
    Dikke kus!
  8. Ricky Timmermans:
    19 november 2019
    Je hebt meteen weer wat nieuws om te lezen! Haha!
    Dikke kus terug!