Laatste dagen! Laatste berichtje

22 november 2019 - Kempton Park, Zuid-Afrika

Daar zitten we dan, op het vliegveld in Johannesburg. Over zo'n 2 uur vliegen we terug naar huis, na een meer dan fantastische ervaring rijker in het mooie Zuid Afrika!

Woensdag was haaiendag! Om 6uur 's ochtends stonden we klaar om opgehaald te worden door een busje om naar Kleinbaai gebracht te worden, ruim 2 uur rijden verder. Gelukkig geen aanhanger met fietsen achter het busje dit keer😉.

In Kleinbaai werden we vriendelijk onthaald door de medewerkers van het bedrijf dat ons mee op zee zou nemen. Er stond een prima ontbijtje klaar en na de uitleg ("het is echt niet gevaarlijk"), mochten we de boot op. De kooien lagen al in het water, dus die hoefden niet mee op de boot.

Er kunnen 6 personen in een kooi en er waren een man of 16 aan boord. Wij zijn meteen met de eerste lichting mee gegaan. Dus duikpak aan (wat een strakke ellendige bedoeling is dat zeg.. En een hoop gestuntel op een drijvende boot op flinke golven...) en de kooi in. De haaien werden gelokt met de geur van eten, maar worden niet daadwerkelijk gevoerd. Helaas was het zicht onder water echt minimaal, misschien een krappe 30 cm en zijn we niet in de gelukkige gelegenheid gekomen om de gevreesde witte haai te zien. We werden wel getrakteerd op zo'n 5 grote (min. 3 meter) koper haaien. Google maar eens; die zijn ook erg indrukwekkend. Onder water kon je ze niet heel goed zien, behalve als ze tegen de kooi aan zwommen en met hun staart tegen de kooi sloegen. Wauw! Boven water was het een spectaculair gezicht om de haaien af en aan te zien zwemmen en naar het lokaas te zien grijpen.

Eenmaal terug op de boot gebeurde waar ik al een beetje bang voor was: ik werd enorm zeeziek. Wat voelde ik me beroerd... 🤢. Dit gevoel is (hoewel in mindere mate) nog zelfs vandaag, 2 dagen later, voelbaar.

Diezelfde avond hebben Saleem en Soraya ons mee uit eten genomen naar een restaurantje van vrienden van hen. Dit lag halverwege Signal Hill met een prachtig uitzicht op de Tafelberg. Ik was nog niet eerder zo onder de indruk van deze berg! Ik zal een foto proberen toe te voegen.

Wij wisten dat we daar gingen uiteten en wilden dat graag betalen voor onze gastheer en -vrouw. Natuurlijk zouden ze dat nooit toe laten en daarom zijn wij de dag ervoor al naar boven geklommen om met de restauranteigenaar een deal te sluiten. Hij zei dat hij ons wilde helpen, maar zei er ook bij dat Saleem dat nooit toe zou laten. Haha! Maar met wat overtuigingskracht en vrouwelijke charmes hadden wij hem zover: wij zouden betalen.

... dachten we...

Saleem dacht hetzelfde en is woensdag voor ons uitgelopen naar het restaurant om alvast te betalen. Zucht... hahaha!

De volgende dag uitgebreid afscheid genomen. Wat was het fijn daar!

En hup, naar het vliegveld om van Kaapstad naar Johannesburg te vliegen. Dat is een vlucht van slechts 2 uur. Met een taxi (we hebben hier veel gebruik gemaakt van Uber) zijn we naar het huis van Shannon en Rich gereden. Dit Zuid Afrikaanse stel van ongeveer onze leeftijd heb ik twee jaar geleden leren kennen tijdens mijn reis in Nicaragua. Shannon en ik hebben sporadisch contact gehouden via Facebook en toen ter sprake kwam dat ik naar ZA kwam, bood ze meteen een slaapplek aan. Daar hebben we in onze laatste nacht dankbaar gebruik van gemaakt. Wat een prachtig huis hebben ze! Zie filmpje. Lekker ruim, met zwembad. Wel met alarm, hekwerk, schrikdraad enz. Want Johannesburg is nou eenmaal niet de meeste veilige stad.

Die avond heeft Rich heerlijk vlees klaargemaakt op de braai en hebben we dat met een lekkere salade en een wijntje opgegeten bij ze thuis. Super lieve leuke mensen en heel gastvrij!!

De volgende dag zijn zij gaan werken en kregen wij de sleutel zodat we konden gaan en staan waar we wilden. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om heerlijk uit te slapen, want vandaag is een lange dag. We hebben nog even gewinkeld en zijn daarna nog even bij het zwembad in de tuin  geploft om wat te lezen enz. Ik hoopte nog een beetje te kunnen bij kleuren, maar helaas verdween de zon en werden we getrakteerd op een regen- en onweersbui.

Nadat alles definitief was ingepakt hebben we Rich en Shannon mee uit eten genomen en zijn vervolgens naar het vliegveld gereden. Onze vlucht gaat iets voor middernacht en hopelijk landen we zaterdagochtend rond 10.15 op Schiphol.

Het waren drie geweldige weken. We zijn blij dat we zoveel gezien en gedaan hebben, ondanks dat ik nu alsnog doodmoe thuis kom, haha! Het hoogtepunt was toch echt wel het Kruger Park. Nu lekker op weg naar huis, weer wennen aan het normale ritme

Super leuk dat je hebt mee gelezen! En dank voor de gezellige reacties! Tot snel!

Liefs!

1. Helen Timmermans:
    25 november 2019
    Geweldig allemaal!! En nu weer thuis, vast even wennen, maar een prachtige herinnering gemaakt. Nu weer bij de poezen, die zijn vast blij met je. :-)