Beetje dag 5, dag 6, 7 en 8

9 november 2019 - Kruger National Park: Krokodil Bridge, Zuid-Afrika

Het is zaterdag, dag 8. We zijn nu een week in Zuid Afrika en op dit moment in het zuid oostelijke puntje van het Kruger Park: Crocodile Bridge.

In de originele planning zouden we vandaag het park al hebben verlaten, maar we vinden het zo fantastisch dat we de plannen een beetje hebben om gegooid. En met een beetje heel veel geluk hebben we nog een nachtje in een Restcamp kunnen boeken. We zijn hier vandaag aangekomen na een rit van bijna 12 uur😴. We zijn om 4.30 uur vertrokken van Satara en zijn via een omweg naar het zuiden gereden. Hoe zuidelijker je komt, hoe mooier de omgeving; meer groen, meer begroeiing en meer water. Ook is het meer heuvelachtig. We zijn expres vroeg vertrokken omdat we hoopten dat we dan een grotere kans hadden om dieren te zien. Dat viel een beetje tegen. Gevoelsmatig was dit dan ook een lange rit. Gelukkig zagen we nog wat knappe olifanten, elegante giraffen, ontelbaar veel impala's, wat bavianen en wrattenzwijnen (Pumba's). En op de valreep werden we nog getrakteerd op twee witte Neushoorns.

Dit was ook de eerste dag dat ons humeur ons zo nu en dan een beetje in de steek liet: allebei moe van de vele indrukken en de rit was eigenlijk té lang. Je kunt hier ook bijna nergens uitstappen, tenzij je het risico wilt lopen om een leeuwensnackje te worden😉.

Máár... mopperen mag best héél even, maar dan moet het ook klaar zijn! En dan helpt het enorm als je op een kamp aankomt, een klein steenbokje (denken we) voor de deur ligt, apen in de boom zitten en een zebramangoeste bij je prullenbak staat. Dan je spullen uitpakt en ineens een heel hard knorrend geluid hoort.🤔 Dat klinkt als een nijlpaard💚. Snel het park door gerend, gewapend met camera en verrekijker, even gezwaaid naar 3 olifanten en ja hoor: aan de rand van het park (er zit een hek tussen) liggen zeker zes nijlpaarden💚 in het water! Spelend met elkaar en hun bek wijd open! Het was een grote wens van mij om dat te zien!!

Het was te ver om met mijn telefoon een goede foto te kunnen nemen, maar met de fotocamera is t wel gelukt. Dus helaas geen foto's hier.

Terug naar dag 5: we stonden gepland voor een sunset drive. Dat betekent dat je rond 16.30 uur vertrekt met een open auto met gids en andere gasten, door het park, dieren spotten terwijl de zon ondergaat. Dat laatste is trouwens prachtig en gaat heel snel! Deze tour viel een beetje tegen want de gids was niet heel betrokken en leek nogal haast te hebben. Hoogtepuntje was het nijlpaard dat we nog zagen wegrennen in de bosjes.

De volgende dag, donderdag, stond onze rit naar het volgende kamp gepland. De wekker ging om 4.00 uur zodat we op tijd konden vertrekken. Het is fijn om vroeg te vertrekken, want dan heb je alle tijd om op het gemak te rijden en naar dieren te zoeken. Ik denk dat ik een aardige kans maak als ik nu bij het OT (observatieteam) zou solliciteren. Mijn specialiteit is de giraffe🧐  .

Helaas, voordat we vertrokken ontdekte ik dat we een lekke band hadden. Geluk bij een ongeluk dat we erachter kwamen voordat we weer tussen de dieren rondreden... Samen hebben we de band vervangen en de bandenspanning laten checken bij het tankstation op het kamp. Onderweg vonden we een werkplaats die de lekke band heeft gerepareerd, zodat we in elk geval vooruit konden in het geval van een tweede lekke band. Overigens was de boosdoener een scherp steentje en niet de boze serveerster omdat we de door haar aanbevolen kippenlevertjes niet hadden opgegeten😌😁.

Overigens hadden we al eerder onder de auto gelegen, omdat een schroefje van de ijzeren plaat (vergeef me, geen idee hoe het heet) tussen de bodem van de auto en de uitlaat had losgelaten bij een bult. Signe is best handig met auto's en ik had toevallig het één en ander aan gereedschapjes bij en zo konden we het vastzetten. Met een haarelastiekje, dat dan weer wel😉.

Na een mooie en warme rit - het werd die dag 43 graden! Alsof er een warme föhn over je heen blies- kwamen we aan op restcamp Satara, ongeveer in het midden van het Kruger Park. Iets groter opgezet dan Mopani, maar met dezelfde huisjes. We hebben daar een hapje gegeten en zijn toen vroeg naar bed gegaan, omdat de wekker de volgende ochtend om 3.15 u stond (het wordt steeds gekker...). Nu voor een morning drive.

Hoe groot kan het verschil zijn: de dag ervoor nog 43 graden, nu was het nog geen 20 en er stond een flinke wind. Hmm... Dat was niet afgesproken toen ik mijn tas inpakte in NL... Ondanks dat werd het een hele mooie rit. We hebben eindelijk leeuwen gezien! Mannetjes, vrouwtjes en kleine welpjes😍. Zelfs een witte leeuw hebben we mogen bewonderen!

We hebben overigens heel veel jonge diertjes gezien. Eigenlijk van alle dieren we hebben gezien hebben we ook een jonkie kunnen zien. Smelt!

Naast het gebruikelijke spul (olifanten, giraffe, hyena enz. Ja, we raken verwend), konden we ook nog struisvogels van ons lijstje strepen. Voor de vogelliefhebbers: die zijn er hier ook heel veel. Verschillende gieren, arenden, uilen, reigers, ooievaars (een hele boom vol) en verschillende kleinere kleurrijke en minder kleurrijke vogeltjes.

We waren al meer onder de indruk van deze rit dan die op het andere kamp, dus we hebben meteen een avond tour geboekt voor dezelfde dag. Nu we er toch zijn... En de neushoorn en het (jacht) luipaard staan nog op het lijstje.

In de tussentijd hebben we besloten dat we niet naar Durbin rijden, maar liever een dag extra in Kruger blijven en dan terug naar Johannesburg rijden om vanuit daar naar Kaapstad te vliegen. Dus stond deze dag verder in het teken van een nieuw reisplan maken, een extra overnachting in een nieuw kamp boeken, vliegtickets fixen en een accomodatie zoeken voor de eerste dagen Kaapstad. En, we blijken een heel goed team te zijn! Alles is gelukt!

Dat werd gevierd met een lunch met crackers en kaas en een cola zero. Haha!

Daarna op weg naar de avond rit. Dit keer hadden we een leuke en betrokken gids die ons ook wat meer over de dieren vertelde. Wederom leeuwen gezien (die spelende welpjes zijn zó schattig!). Maar we hoopten vooral op (jacht)luipaarden en neushoorns. De eerste hebben we helaas nog steeds niet gezien, maar net toen we de hoop opgaven, spotte mijn scherpe oog een rhino!! Op zo'n 10 meter naast ons! Whaa! Heel gaaf! Helaas schrok het beestje van ons en  draafde het snel weg. Maar hey! Toch mooi gezien!

Om even weer te geven hoe lastig het is om sommige beestjes te zien: van het jachtluipaard (één van de big five) zijn er zo'n 120 in dit park. Best veel zou je zeggen. Maar dat is echt heel weinig: er zijn bv bijna 14000 (!!) olifanten hier, 3000 nijlpaarden en 152000 impala's. Van het aantal neushoorns geven ze geen cijfers een lokaties omdat deze nog steeds worden gestroopt.

Het valt overigens op dat het Kruger Park heel schoon is. Geen afval te vinden langs de weg (gelukkig maar!) en de wegen zijn heel goed begaanbaar. In het noorden is het niet druk met toeristen. We hebben daar meer olifanten dan mensen gezien😉. Hoe meer je naar het zuiden gaat, hoe drukker het is. Maar het valt ons heel erg mee. We rijden nog steeds kilometers lang zonder iemand tegen te komen. Heerlijk! (Vooral als je net als ik om de zoveel tijd moet plassen... 😁)

Vannacht overnachten we zo gezegd op Crocodile Bridge. En morgen vroeg gaat ons laatste autoritje westelijk door het park, en dan via Malelane gate in het zuiden naar de snelweg richting het vliegveld van Johannesburg!

Doei!

1. Fia:
    10 november 2019
    04.00 uur.....03.15 uur.....12.00 uur rijden....Ik dacht dat je op vakantie was.🤔
    Maar wát een leuk verhaal en prachtige foto's weer.
    Dat fotoboek kan straks niet door de brievenbus.
  2. Ricky Timmermans:
    14 november 2019
    Haha! Ja, dat is ook niet zo mijn idee van vakantie. Maar het was het waard. X
  3. Sylvia:
    10 november 2019
    Wat een coole trip Ricky! Geniet ze! Wat fijn dat je flexibel bent en je schema om kan gooien, zodat je langer op de mooie plekjes kan blijven.
    Hierna naar Kaapstad? Drink een extra glas rode wijn voor mij daar, want die is verrukkelijk 😃🍷.
    Enjoy en stay safe 😘
  4. Ricky Timmermans:
    14 november 2019
    Leuk dat je mee leest! We zijn zelf ook blij dat we zo flexibel zijn. We hebben echt zo genoten van Kruger! En nu proberen we alles te halen uit Kaapstad!
    Proost!
  5. Sylvia:
    11 november 2019
    Wat gaaf allemaal zeg! En ik ben het met jullie mam eens.... je hebt vakantie he haha wat een tijden! Pfff ben bijna blij dat ik gewoon mag werken! Haha echt super gaaf om te lezen dat jullie al zoveel dieren gezien hebben! Ben echt benieuwd naar de foto's! Geniet nog maar even van het park. Voor dat je het weet ben je al weer in de stad. Kijk nu al uit naar je volgende verslag! XXX
  6. Ricky Timmermans:
    14 november 2019
    Haha! Ja zo ken jij mij ook niet echt hè, als iemand die vroeg opstaat #Gambia #slapenvan21.00tot 09.00. Hahaha!
    We plannen snel een foto date! Xxx
  7. Karin:
    12 november 2019
    Na een dikke week ben ik bijgelezen. Is het de Ricky die ik ken die al die dagen zo vroeg opstaat????
    Maar wel echt prachtig zeg! Hakuna Matata, Isis vraagt of je Simba ook gezien hebt :-)
    Fijn genieten van het mooie zomerweer daar. Ik ben benieuwd naar dag 9 en verder!
  8. Ricky Timmermans:
    Wat vond Isis van de Simbaatjes op de foto? 😉
    Leuk dat je meeleest!! Kus!